Köpvillkor
Reklamation
Vill du reklamera en produkt måste du kontakta oss så snart du upptäcker felet. Detta gör du enklast genom att maila oss på [email protected]. Det är viktigt att du beskriver felet så utförligt som möjligt, bifogar kvitto samt uppger eventuell ny adress. Detta medför att vi kan hjälpa dig snabbare. Vi testar alla inlämnade produkter. Visar det sig att det är ett handhavandefel eller om produkten är felfri förbehåller vi oss rätten att debitera upp till 600 kronor för utförd felsökning inklusive eventuella fraktavgifter. Vid en godkänd reklamation ersätts ni för de eventuella kostnader som uppstått, så som kostnaden för returfrakt.
Företag som beställer från oss godkänner att de inte kan åberopa reklamation enligt 32§ i Köplagen utan är hänvisade enbart till garanti enligt punkten Garanti i våra köpevillkor. Privatpersoner har reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen.
Beställning
Beställning kan ske genom e-butikens ordersystem, via e-post eller per telefon i de fall någon säljare finns tillgänglig. En bekräftelse på beställningen ska mottas skriftligen via mejl i samtliga fall där mejladress till kund finns att tillgå. Produkter som finns tillgängliga för beställning via vår hemsida skickas vanligtvis omgående, oftast inom 24 timmar på vardagar, med reservation för oförutsedda händelser samt produkter där annan leveranstid anges. Produkter som kan förbokas skickas omgående efter leverans till Fari Trading AB. Samtliga produkter, förutom ovan nämnda med längre leveranstid angiven, finns i Fari TradingAB eget lager för omgående leverans. Vi ingår endast avtal med myndiga personer (över 18 år).
Frakt/leverans
Lägger du din beställning före kl. 13.00 och varan/varorna finns i lager vid beställningstillfället skickas varorna normalt samma dag. Leverans till privatpersoner och företag sker normalt följande vardag. Undantag finns för helger och även vissa avlägsna platser i landet.
Alla leveranser sker med av oss vald speditör enligt de leveranssätt vilka presenteras innan slutförande av beställning. Vanligtvis sker leverans genom Fraktus AB, Postnord, DHL AB.
Fraktkostnad tillkommer på samtliga ordar som kund lägger hos Fari Trading AB. För order inom Sverige kostar frakten normalt mellan 59 kronor eller 649 kronor beroende på storlek.
Vid ordar av stor volym förbehåller vi oss rätten att ta ut en högre avgift för frakten alternativt att stoppa ordern om kund inte accepterar detta.
Det är på köparens ansvar att tillgodose att den adress som uppgivits vid beställningstillfället är korrekt, och att köparen, efter det att ordern effektuerats följer upp leveransen hos speditören, samt tillgodoser att leveransen avhämtas/mottages på avhämtningsställe inom skälig tid från avsändandet, vanligtvis nio (9) dagar från avsändandet. Vi har som målsättning att erbjuda leveranser inom högst 14 dagar. Leverans sker endast till Sverige, ifall ej annat avtalats. Vid en eventuell försening har ni som kund rätt att häva ert köp kostnadsfritt.
Faktura
Vi erbjuder betalning genom faktura till privatpersoner och företag. En faktura följer med i paketet och du betalar enkelt via Bankgiro. Betalningsvillkor 10 dagar. Om betalningen uteblir tillkommer en påminnelseavgift om 60,00 kr samt dröjsmålsränta om 23.50% plus gällande referensränta. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Då kommer du få en kopia på kreditupplysningen per post. Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Payson behandlar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, identifikation, kreditkontroll och marknadsföring. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte. Leverans sker endast till folkbokförd adress.
Aviavgift om 39 kr tillkommer.
Direktbetalning
Vi erbjuder direktbetalning till dig som är ansluten via Payson. När du väljer att genomföra ett köp genom direktbetalning så loggar du in via din internetbank på vanligt sätt. Pengarna dras sedan från ditt konto efter det att du godkänt transaktionen.
Outlösta försändelser
För försändelse som ej hämtats ut och har gått i retur till Fari Trading AB debiteras en avgift på 149 kronor för att täcka transport- samt administrationskostnader.
Konsuments (privatperson) ångerrätt vid distansavtal
Konsument har genom konsumentskydd vid distansavtal enligt distans- och hemförsäljningslagen rätt att frånträda ett köp genom att till Fari Trading AB lämna eller sända ett meddelande om detta inom 14 dagar från den dag konsumenten mottagit varan eller en väsentlig del av denna. Vid önskan om att utnyttja ångerrätten går det bra kontakta oss för att få en retur fraktsedel. Då blir det i nästan alla fall billigare för er att ångra än om ni själva betalar portot. Vid ånger återbetalas köpeskillingen, med avdrag för returfrakt enligt nedan samt eventuellt värdeminskningsavdrag, inom 14 dagar.
Kostnad för returfrakt vid användning av vår fraktsedel
- Under 2 kg: 149 kronor
Observera att ångerrätten ej är tillämplig för företag. Ångerrätten gäller inte heller tjänster där tjänsten är påbörjad med kunds samtycke eller produkter som byggs speciellt för kund (detta innebär exempelvis programmering som inte finns i lager för omedelbar leverans vid beställningstillfället). I dessa fall kan vi acceptera retur av produkten mot en kostnad av 20% av köpeskillingen för produkten ifråga.
För att häva ert köp enligt ångerrätten kontaktar ni vår kundtjänst via telefon (08-12144017), e-post ([email protected]).
Sekretess och säkerhet Personuppgifter
När du lägger din beställning hos oss uppger du dina personuppgifter såsom personnummer, namn, adress och telefonnummer. I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja vårt åtagande gentemot dig. Vi dokumenterar även all kommunikation som vi har med dig via telefon eller e-post, detta för att tillhandahålla den service som du förväntar dig av oss. Fari Trading AB kommer inte att lämna ut dina personuppgifter till tredje part. Enligt Personuppgiftslagen har du rätt att få den information som vi har registrerat om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort.
Friskrivning
Vi reserverar oss för slutförsäljning, feltryck och felaktigt angivna priser, produktbeskrivningar, specifikationer eller missvisande bilder. Motsvarar produkten inte kunds förväntningar på grund av en felaktig beskrivning från vår sida har självfallet kund rätt till kompensation eller hävning av köpet. I de fall ett pris har varit felaktigt angivet förbehåller vi oss rätten att annullera ordern alternativt informera kunden om det korrekta priset så att kund antingen kan godkänna det nya priset eller besluta sig för att ordern i stället ska annulleras.
Skulle skadeståndsansvar eller ersättningsskyldighet uppstå enligt ovanstående köpevillkor ska vårt ansvar, såvida inte uppsåt eller grov vårdslöshet föreligger, begränsas till ett belopp som högst motsvarar köpeskillingen för den order varpå skadeståndsskyldigheten grundas.
Fari Trading AB ansvar omfattar endast direkta förluster och under inga omständigheter indirekta förluster, såsom förlust i näringsverksamhet eller kunds förlust av data.
Cookies
Vad är cookies?
På vår webbplats används cookies. Cookies är små textfiler som lagras på besökarens dator och som är möjliga att använda för att följa vad besökaren gör på webbplatsen.
Det finns två huvudtyper av cookies: 1) en permanent cookie ligger kvar på besökarens dator under en bestämd tid. 2) en sessionscookie lagras tillfälligt i datorns minne under tiden en besökare är inne på en webbsida. Sessionscookies försvinner när du stänger din webbläsare.
Hur används cookies?
Vi använder cookies för att förbättra webbplatsen för besökaren t.ex. genom att anpassa webbplatsen efter besökarens önskemål, val och intressen, kunna hjälpa dig att hålla reda på vilka varor du lagt i din varukorg, kunna hantera ditt köp, säkerställa att besökaren loggat in på webbplatsen och därigenom slipper logga in på varje ny sida denne besöker, för att kunna anpassa våra tjänster så att du får reklam som är relevant för dig och för att kunna fullgöra våra åtaganden vid köp. Permanenta cookies används bland annat för att lagra dina eventuella personliga inställningar hos oss så att du exempelvis slipper göra om vissa val varje gång du besöker Webbplatsen samt för att anpassa och göra information och marknadsföring så relevant som möjligt för dig. Sessionscookies används bland annat i syfte att kunna registrera statistik över användandet av Webbplatsen. Genom att använda vår webbplats och/eller genom att godkänna våra allmänna villkor samtycker du till behandlingen av cookies enligt vad som sägs här. Om du inte accepterar att cookies används kan du stänga av cookies i din webbläsares säkerhetsinställningar. Du kan även ställa in webbläsaren så att du får en fråga varje gång vår webbplats försöker placera en cookie på din dator. Genom webbläsaren kan också tidigare lagrade cookies raderas, se webbläsarens hjälpsidor för mer information. Vidare kan du när som helst radera cookies manuellt från din hårddisk. Notera att om du väljer att inte acceptera cookies kommer du inte att kunna genomföra köp på Webbplatsen. Funktionaliteten kan även i övrigt komma att begränsas.
Hur tar man bort cookies?
Om du inte längre vill använda cookies kan du stänga av cookies i inställningarna i din webbläsare. Du kan även ställa in webbläsaren så att du uppmanas varje gång vår webbplats försöker placera en cookie på din dator. Du kan också använda din webbläsare för att radera tidigare lagrade cookies. Hur du tar bort cookies beror på vilken webbläsare du använder. Om du använder en PC kan cookies tas bort med hjälp av kortkommandot [CTRL]+[SHIFT]+[Delete].
Observera att om du väljer att inte använda cookies är funktionaliteten hos vissa delar av webbplatsen begränsad. Du kan till exempel inte genomföra ett köp.